Trump the single largest driver of coronavirus misinformation


0

United States President Donald Trump, who admitted yesterday that he and his wife Melania had the coronavirus and were going on quarantine, is the single largest driver of misinformation on the pandemic, a study by Cornell University researchers has established.

Researchers found that out of 38 million articles published from January 1 to May 26 of this year, more than 1.1 million (~3 per cent) contained misinformation.

It included underplaying the severity of the virus, making baseless claims that the virus was manufactured by China or the Democrats, pushing dangerous “miracle cures” (including bleach, which was followed by a spike in poisonings) and attacking Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

The study showed that mentions of Trump made up nearly 38 per cent of the overall “misinformation conversation.”

Lead author Sarah Evanega said: “That’s concerning in that there are real-world dire health implications.”

This also fits a broader pattern of misleading content propagated by the President, his allies and his campaign, including ads pushing the conspiracy theory falsely accusing Democratic presidential nominee Joe Biden of wearing an earpiece in this week’s debate.

The claim was debunked on Twitter Moments.

The United States has the single highest number of coronavirus cases in the world with 7.5 million cases out of 34.8 million globally.

It has also the highest number of deaths at 213 524 out of 1.03 million across the globe.

Out of the 7.9 million active cases, 2.6 million are in the US. – First Draft/Own

Here is the research report

Continued next page

(118 VIEWS)

Don't be shellfish... Please SHARETweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print

Like it? Share with your friends!

0
The Insider

The Insider is a political and business bulletin about Zimbabwe, edited by Charles Rukuni. Founded in 1990, it was a printed 12-page subscription only newsletter until 2003 when Zimbabwe's hyper-inflation made it impossible to continue printing.

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *